Search

seo به چه معناست؟

واقعا seo به چه معناست؟

ممکن است از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! قطعا پیش خودتان گفتید که چطور می‌شود ندانیم بهینه سازی چیست بلاگ تو را این تمام مدت بخوانیم؟ با اهمیت نیست که شما تازه‌کار هستید یا چند سال است که دارید seo را انجام می‌دهید. از شما دعوت (خواهش) می‌کنم تا این نوشته را بخوانید!

بسیار از ما هر روز با سئو و مفاهیم مربوطه‌اش سر کله می‌زنیم. ممکن است اولین چیزی که با شنیدن کلمه seo به ذهن ما می‌رسد، این است که seo مخفف جمله Search engine optimization است. ولی واقعا یعنی چه؟ باید تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم انجام دهیم؟ نه.

سئو یک تکنیک و یکآموزش نیست! بلکه سئو یک علم است. یک تخصص است و به کسی که آن را انجام می‌دهد، سئوکار، کارشناس seo یا مشاور سئو می‌گویند.

تعریف درست‌تری از سئو

راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف ما و بسیار ‌های دیگر از seo چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده‌ هدفمند شما از موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بک‌لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مباحث فنی مثل سرعت و ساختار وبسایت دخیل می باشند . بیشتر قوانین سئو توسط گوگل معین می‌شوند و دیگر موتورهای جست‌وجو قوانینی شبیه به گوگل دارند.

گوگــل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف مصرف می‌کند این فاکتورها هر روز در حال تغییر هستند . به طوریکه الگوریتم‌های گوگــل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار بوسیله مختصصین بخش‌های مختلف گوگل ظهور می‌شوند.
چگونه باید سئو را انجام دهیم؟

راستش seo قبلا بسیار ساده‌تر از الان بود. قبلا هر چند سال آپدیت بزرگ برای الگوریتم‌های گوگــل می‌آمد چیز خاصی را تغییر نمی‌داد. ولی از زمانی که آپدیت ‌هایی همچون پاندا، پنگوئن و اخیرا مرغ مگس‌خوار به این الگوریتم‌ها اضافه شده‌اند جریان کمی تفاوت کرده . راستش چیزی عوض نشده است! قبلا گـوگل می‌گفت که سایت شما باید محتوای بهتر ی داشته باشد، قبلا هم می‌گفت که نباید بک‌لینک‌های غیرطبیعی داشته باشید، ولی نمی‌توانست این مسائل را به درستی تشخیص دهد و بسیار کم پیش می‌آمد که یک وب سایت پنالتی شود. اما هم اکنون گوگل دارد به بلوغ می‌رسد و می‌تواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است چه محتوایی قوی‌تر. می‌تواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینک‌هایش طبیعی است. سئو همان است، تنها دیگر گوگــل گول نمی‌خورد.

seo را باید از قبل از این که وبسایت شروع به کار نماید شروع کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر طبق قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیو‌های سایت نچرخد. صفحات وبسایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران می‌توانند صفحات قدیمی وبسایت من را سریع پیدا کنند؟ کاربر می‌تواند با نگاه بفهمد که وب سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟

در وهله بعد باید با تولید محتوای بهتر ، لینک‌های بهتر دریافت کنیم به لینک‌بیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینک‌ها هنوز بخش مهمی از seo هستند و خواهند بود! لینک‌ها پل ارتباطی سایت‌ها هستند اعتبار از طریق لینک‌ها بین صفحات مختلف در جریان است.

بعد از تولید محتوا و لینک‌بیلدینگ باید در بازه‌های معین سایتتان را تحلیل بکنید مطمئن شوید که سایتتان همواره بهینه خواهد ماند مسائل اقطعا لی‌اش رفع می‌شوند.

باید آمار سایتتان را همواره مانیتور بکنید ٬ تحلیل داده‌های به دست آمده عملا معین کننده‌ جریان حرکتی شماست. چنانچه کارها را درست انجام داده باشید باید افزایش را در آمار خود مشاهده بکنید . چنانچه آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده می‌کنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.

صبر کن! همش که گفتی کاربر؟ پس موتورهای جست‌و‌جو چی؟

این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت می‌کنند، گـوگل بر طبق قوانینش معین می‌کند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در وهله اول بدانید که آیا کاربر از حضـور در سایت شما راضیست و طراحی سایت شما به او کمک می‌کند تا به چیزی که می‌خواهد سریع‌تر برسد؟

هم اکنون باید ببینیم که آیا وب سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ آیا محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است و لینک‌های داخلی‌اش به کاربر یاری می‌کند تا بین صفحات به خوب ی جابه‌جا شود؟ آیا متاتگ‌های صفحات به درستی تعریف شده‌اند؟

با انتشار آپدیت مرغ مگس‌خوار، گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می نماید عبارات و مفهوم آن‌ها را بفهمد. کاربران از گـوگل راهنمای ی می خواهند. گوگل هم تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه بهترین جواب را به کاربرانش بدهد. گـوگل زمانی وب سایت شما را رفیق خواهد داشت که شما هم بهترین جواب را به سوالات کاربرانش بدهید.
آیا تنها سئو کافیست؟

چند سال پیش بهترین کانال بازاریابی اینترنتی seo بود؛ اما الان هم هست اما کانال‌های دیگری مثل فیلم جذاب ، شبکه‌های اجتماعی و.. افزایش خوب ی داشته‌اند نمی‌شود از آنها چشـم ‌پوشی کرد. جالبی جریان این است که تمام کانال‌های مختلف بازاریابی آنلاین با هم در رابطه هستند می‌توانند به اصلاح یک‌دیگر به صورت مستقیم غیرمستقیم یاری کنند.

چنانچه کمی به این مساله فکر کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت این فقط رنکینگ وبسایت نیست که حائز ارزش است. فرض بکنید وب سایت شما با کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه اول نتایج جست‌وجو نمایش داده می شود و ترافیک ورودی قابل توجه ی دارد اما زمان ی که به نرم افزار تحلیل آنالیز سایت مراجعه می‌کنید متذکر می‌شوید که نرخ Bounce Rate وبسایت شما بالای هفتاد درصد است. یعنی بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما به محض بازدید از وبسایت شما یا از وب سایت شما خارج شده‌اند یا به نتایج جستجو بازگشته‌اند. وقتی کاربر بعد از بازدید از سایت شما و بدون بازدید از صفحات وبسایت شما به نتایج جستجو بازگردد به آن Pogo-Sticking گفته می‌شود که می‌تواند برای موتورهای جستجو سیگنال بد از جانب وبسایت شما باشد. چون شما نتوانستید مساله کاربر را حل بکنید کاربر برای جستجوی بیشتر و پیدا کردن جواب مناسب دوباره به صفحه‌ی جستجو بازگشته است.

همواره این را در نظر داشته باشید که گوگل در حال حاضر از الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning Algorithm مصرف می‌کند و با مصرف از آن توانسته به پیشرفت های قابل توجه ی در بسياري از کار های دست پیدا نماید . تمام بخش ‌های وب وب سایت شما از کدهای HTML CSS گرفته تا فایل های جاوا اسکریپتی که مصرف می‌کنید به همراه محتوای وبسایت شما مانند قطعات یک پازل زیر ذره‌بین کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند از فیلتر الگوریتم‌های پیچیده گوگل عبور می‌کنند.

هدف ما از نوشتن این پست، یادآوری مسائل ی بود که ممکن است فراموششان کرده ‌ایم. ممکن است یآدم ان رفته است که نباید تعاریف را به نفع خودمان تغییر دهیم. نباید به مشتریانمان بگوییم که شما بدون خدمات ما از بین خواهید رفت! نباید به مشتریانمان بگوییم که seo فقط بک لینک است و بدون آن شما به هیچ‌جا نخواهید رسید. بیایید برای پول گرفتن از مشتریانمان به آنها وعده‌های الکی ندهیم. بیایید واقعیت‌ها را بگوییم. چطور می‌توانیم به طور مثال به صاحب یک وبسایت مربوط به لوازم آزمایش برخي بگوییم که شما سایتتان هر روز بالای ۱۰ هزار ورودی گـوگل خواهد داشت و رتبه الکسای شما به زیر ۳۰۰-۴۰۰ ایران خواهد رسید؟ سرجمع جست و جوی این عبارات به ۱۰۰۰بار در روز می‌رسد که چنین وعده‌هایی می‌دهیم؟ واقعا بازارهدف (آنلاین و آفلاین) این مساله به ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور می‌رسد؟

بیایید برای رسیدن به هدفی که داریم تلاش کنیم و در آرزوهایمان زندگی نکنیم. سئو یک علم دانش هست و پیش نیاز استفاده از هر علمی کسب اطلاعات صحیح از خصوصیات و اصول آن است. هرچیزی محدودیتی دارد بیشتر از آن تلاش کردن، تنها هدر دادن است. بله اینترنت نیز محدود است. وبسایت شرکـت ی شما هیچ‌گاه بازدیدش به یک سایت دریافت موسیقی نخواهد رسید. چون بازار هدف شما بسیار بسیار کوچک‌تر از وب سایت آهنگ است. بیایید با دانستن این فرق ‌ها، رضایت خودمان را از نتیجه سئو کم نکنیم.